Tehokkuutta markkinoinnin suunnitteluun ketteryydellä?

Hyvätkään markkinointisuunnitelmat eivät toteudu aina. Syitä on monia aikatauluongelmista yllättäviin muutoksiin yrityksen sisällä tai ulkopuolella. Jätän ne ruotimatta tässä artikkelissa, koska tärkeintä on kuitenkin tehdä suunnitelma jolla onnistutaan.


Mallia ohjelmistokehityksestä?

Ohjelmistokehityksessä on käytetty jo vuosia ketteriä menetelmiä jotka perustuvat siihen, että ohjelmistoa suunnitellaan, tehdään ja testataan jatkuvasti tuotantoprosessin aikana. Näin asiakas pääsee kokeilemaan yksittäisiä toimintoja nopeasti, muutokset tehdään joustavasti projektin aikana ja koko ohjelmistoprojekti etenee maaliin tehokkaasti. Voisiko tämä olla ajatusmalli myös markkinointisuunnitelmaa laadittaessa? Mielestäni voisi hyvinkin olla.


Miten arki sujuu?

Yrityksen markkinointiviestinnän tavoitteet, strategia ja markkinointikanavat voidaan asettaa koko vuodelle kerralla. Se on jopa suositeltavaa. Samoin toteutettavat toimenpiteet suunnitellaan vuoden ajalle. Näin saadaan rakennettua kokonaiskuva toiminnasta ja luotua myös raamit markkinointi- ja myyntibudjeteille.

Päivittäisessä toiminnassa markkinoiden, asiakkaiden ja muun toimintaympäristön muutoksiin on kyettävä kuitenkin reagoimaan nopeasti. Joskus joudutaan muuntumaan toistuvasti, joskus muutosta tapahtuu muutaman kerran vuodessa. Samalla muuttuvat aina suunnitelmat. Muutostilanteissa myös markkinoinnin tekeminen muuttuu, joskin perusasiat yleensä pysyvät samana. Tärkeintä onkin seurata suunnitelman toteutumista, ennakoida muutostilanteet sekä reagoida niihin usein aika nopeastikin, päivittää suunnitelmaa ja viedä yrityksen markkinointiviestintä maaliin tavoitteet saavuttaen.

Koko ajan kuitenkin isokuva on pysynyt kasassa, myynnin ja markkinoinnin kustannukset kurissa ja mikä tärkeintä kaikki tekeminen on tähdännyt tavoitteiden saavuttamiseen.

Miten sinun yrityksesi haluaa toimia: Ketterästi arjen kiireessä vai kankeasti vuosi kerrallaan?

Arvostele tämä artikkeli:
Miten palvelu toimii erottuvuustekijänä [Video]
Pitääkö markkinoinnin olla älykästä? [Video]

Kommentit

 
Ei kommentteja
Vieras
24.11.2017